Als creatief kindercoach werk ik vanuit een theoretisch kader. Dit kader is samengesteld door de verschillende opleidingen en werkervaringen die ik heb opgedaan. De volgende uitgangspunten zijn voor mij als creatief kindercoach belangrijk en zal je terugzien in mijn werk.
Ontwikkelingspsychologie
Van baby tot ouderdom, gedurende de hele levensloop ontwikkelen mensen zich. Daarvoor is het als creatief kindercoach belangrijk om kennis te hebben van de ontwikkelingspsychologie. Welke ontwikkelingen en gedragingen zijn passend bij de leeftijd van het kind.
Psychosynthese
Psychosynthese gaat uit van het verlangen naar groei en ontwikkeling van elk mens. Psychosynthese is een innerlijke reis op zoek naar je eigen wijsheid. Wie je diep van binnen bent. Waarbij je leert om de regie te nemen over je eigen leven. Dit uit zich in een coachsessie o.a. door kinderen te leren dat zij altijd een keuze hebben over hoe zij met de situatie om gaan.
De systeemtheorie
Een kind kan niet los worden gezien van zijn systeem (gezin en relaties). Het gezin en de leefomstandigheden waar een kind in opgroeit, zijn voor een groot deel bepalend over hoe het kind zich voelt en welk gedrag het laat zien. Tijdens de coaching van het kind wordt er dus ook gekeken naar het gezin en zijn omgeving.
Behaviorisme
De sociale-leertheorie laat de invloed van de sociale omgeving bij het aanleren van nieuw gedrag bij kinderen zien. Gedrag van kinderen ontstaat via waarneming en ervaringen. Zoals de voorbeeldfunctie van ouders, maar ook de reactie van de juf op een onvoldoende. Via creatieve kindercoaching kun je aangeleerde gedragingen analyseren en ander gedrag aanleren.
Traumatheorie
Elk kind kan in zijn jeugd te maken krijgen met traumatische ervaringen. Traumatisering ten gevolge van angst, bedreiging en hulpeloosheid. Traumatische gebeurtenissen hebben invloed op de persoonlijkheid en beïnvloeden de ontwikkeling van denken en voelen. Ook heeft het invloed op de relatie met zichzelf en anderen. Creatieve kindercoaching kan ingezet worden bij het helen van trauma’s.
Hechtingstheorie
Bij creatieve kindercoaching wordt er ook stilgestaan bij de hechtingstheorie van Bowlby. Vroegere hechtingservaringen hebben invloed op gedrag bij kinderen. Dit kan zich bijvoorbeeld uiten in onzekerheid en handelen vanuit tekort.
Holistische benadering
De holistische benadering gaat uit van het principe dat alles met elkaar is verbonden. Alles om je heen, alles in jezelf, is energie en energie verbindt. Het geheel is een systeem, en in een systeem is alles met elkaar verbonden. Als creatief kindercoach kijk ik dus niet alleen naar de hulpvraag, maar naar het kind achter de hulpvraag.